Mitt konto

Varför akterst/aktersta/aktrarna

Jag löser mycket korsord och nu ser jag att en ny generation korsordsmakare gör korsorden. Finns mycket konstiga ord som jag aldrig stött på tidigare. Det senaste nu är ordet akterst, när kom det in? Det heter väl längst akterut alt gå akterut? Båtarna låg med aktern ut? Då kan man även kan säga störstaste också…eller!?

Ordet “akterst” finns i SAOL med förklaringen “längst akter­ut”, så det är korrekt. Du har väl dessutom noterat att det finns rättstavningskontroll här på sajten och det var inga protester mot “akterst” när du skrev inlägget. synonymer.se känner alltså till “akterst”; slå upp ordet själv.
Korsord konstrueras nu ofta av datorer. Det blir annorlunda, jag märker det också. Men datorer är nog mera noggranna med att verifiera orden mot ordlistorna, så det blir inte sämre ur den synvinkeln. Lokaltidningen i Stockholm kör numera med datorkonstruerade korsord och de har blivit enklare, tycker jag. För ett tag sen gick DN över till datorkonstruerade korsord men de påstod att det fanns en mänsklig redaktör bakom varje korsord.

Jag slog upp det och såg att det fanns med, men jag tycker ändå att det låter fel. På samma sätt som när man idag böjer vissa ord fel istället för att använda mer eller mest före grundformen. Men så är det med språk de utvecklas och förändras.

LoL, fråga en sjöman :thinking::grinning: