Mitt konto

Svenskans vackraste ord

Vilket ord i svenskan är du särskilt förtjust i?
Och varför?

Skriv ordet och skälet i tråden nedanför.

3 gillningar

Oförvitlig

Jag tycker om att ordet i sig inte riktigt visar vad det handlar om, vad det bär på för betydelse. Men att man ändå kan ana det, i och med delen vit och att det samtidigt har en så fin betydelse som känns helt rätt när man får reda på vilken den är:
hederlig, fläckfri, oklanderlig, otadlig, ren, ostrafflig, rättfärdig, redlig, oantastbar, oantastlig, okränkbar, redbar, rättskaffens, skuldlös

Förtrolighet

Förmodligen eftersom det beskriver något som är viktigast för mig och de flesta andra människor (intimitet, vänskap, närhet)

Krusiduller

Vet inte riktigt varför… Men det är vackert helt enkelt. Det rullar så fint i orden. Det krusar sig. Precis som krusidullerna :grin:

4 gillningar

Paradox

Inte för att ordet klingar så fint, utan för att paradoxer är så tankeeggande

2 gillningar

Trudelutt är fint
Får mig att tänka på trumpeter

2 gillningar

Bekomma klingar vackert

Som i:
det bekom mig inte alls
väl bekomme!

Det låter så ålderdomligt och grammatiskt

1 gillning

Lagom
Underbart när något är lagom, precis så som man vill ha det. Undrar var det kommer ifrån…

1 gillning

:heart: ‘’ GodHjärtad ‘’ :heart:

Mitt Fina Barnbarn Felix sa till Mig när Han var
cirka Fyra År så här:

‘’ Vet Du om en Sak Farmor? Du är så Snäll & Såå GodHjärtad, det är Du Farmor ‘’.

Jaa, vad Säger man, Ett sådant Ord trodde Jag verkligen inte Han kunde … …

Allt Gott Till Er Alla :heart:

3 gillningar

Kaffebricka
är ett av svenska språkets vackraste ord.
Det antyder att det finns tid till att inte bara kasta i sig en fika på stående fot, utan någon har gjort sig lite besvär med en bricka, man tar med sig koppar och tilltugg till ett trevligare utrymme för att njuta av det. Optimalt är givetvis halvskuggan i syrénbersån…

3 gillningar

Barmark
Jag tycker det ger känslor av vår.

1 gillning

Ölcafé

Samlingspunkt där du kan äta ett gott smörrebröd. Gubbar med korsord. Spatel.

Förgätmigej, namnet på den lilla oansenliga blomman som bär vår nationalsymbols färger.

2 gillningar

”Lingonkittelton”

Harry Martinson skapade denna ordsammanställning, som ger mig så behagliga från svunnen tid, då jag plockade krösen hos mormor och morfar.
De allra första bärens vackra musikklang mot zinkspannens botten.

2 gillningar

:fleur_de_lis: :candle: Gullig. Jag vill gärna att världen ska vara lite mer gullig :purple_heart:

1 gillning

Älsklig.
Det är så man vill vara, inte bufflig (inte vackraste ordet) som nu.
Det finns också “älskliga blommor små …”. Sången må vara en pastisch men inte blommorna.

1 gillning

För länge sen hörde jag att i jämtländsk dialekt ordet goknul skulle betyda älskling, min älskade o liknande. Gäller det än eller har det ombildats eller försvunnit?

Jag tycker att respekt är det vackraste ordet. Helt enkelt för vad ordet betyder.

1 gillning

Hej BytNamn4019

“Goknul” finns i flera jämtska ordlistor på nätet och sägs betyda något i stil med sötnos/gullunge.

1. Vän - att substantivet och adjektivet sammanfaller utan att du direkt tänker på det
  2. Mellanrum - det är både sitt eget och delat samtidigt