Fråga: är det allmänt accepterat att man får använda ordet spendera i syftet tidsrymd? Det stör mig varje gång jag ser det eller hör det. I mina öron spenderar man tex pengar men tillbringar tid.
Du är inte ensam. Det irriterar även mig något oerhört. Svenska Akademien anser tydligen att det är etablerat, och det står även med på synonymer.se, men jag vägrar kännas vid att “spendera” kan betyda “tillbringa”.
Jag vill också passa på att slå ett slag för de gamla fina böjningsformerna “tillbragte” och “tillbragt”, som verkar vara på väg att dö ut.
I min generation tror jag det är helt normalt att spendera tid. Känns som en anglicism som glidit in på senare år.
Spendera när det gäller tid betyder inte “tillbringa”, enligt min tolkning, utan “förbruka” tid, genom att göra något aktivt.
SAOL (2015) håller med dig. För spendera anför de både “använda, göra slut på” och “tillbringa itid”.
Stämmer, men Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien som släpptes nu i maj har tagit med tidsbetydelsen i sin definition. De har dock lagt den som en underbetydelse, så deras slutsats verkar vara att den ekonomiska betydelsen fortfarande är mest vanlig.
Spendera är ett uttryck för att göra av med något som inte är tänkt att ge något i retur. Dvs spenderar man pengar förväntas man i o f s att erhålla ngt för dem, men avser inte att det ska komma att ge ngn vinst eller extra fördel. Det samma gäller tid. Spenderar man tid på, är det ett uttryck för att man lägger tid på ngt som inte ger eller förväntas ge ngn vinning. Man kan säga att spendera är ngt svagare än öda, som ju kan likställas med kasta bort.