Mitt konto

Ordvitsar och korsordsnycklar

Vi får in många förslag på synonymer som egentligen är ordvitsar. Några exempel:

• jamande = missljud

• dragdon = tesil

• ledtråd = sena

Har ni några exempel på fler ordvitssynonymer? :slight_smile:

5 gillningar

Egentligen är detta en tolkning och inte en synonym, men eftersom jag kom hit från en länk på Bröllopsartikeln:

förlovad = man harlovat för mycket

4 gillningar

musikant = mus som spelar ett musikinstrument i en vrå.
musikal = rakad mus
stolpskott = misslyckad träff
bli på smällen = explodera(främst humoristiskt)
köra helikoptern = lek för berusade personer där en eller två personer står innerst i den inre ringen av två ringar och masturberar tills de som står i den inre ringen blir nedsprutade.

2 gillningar

Hej! Jag har alltid undrat om en glad katt kan sägas vara missnöjd?

5 gillningar

Definitivt! Vi får in väldigt många kattord med miss-. Kanske är det du @Vovi som ligger bakom? :wink:

2 gillningar

Nej, där missade du - det var mitt första inlägg.

2 gillningar

Tänkte på förslagsfunkrionen vi har på den vanliga sidan, där får vi in himla många kattord, tex. kattutställning – missbedömning :cat2:

1 gillning

misshandel = försäljning av katter

ribbträff = lyckat sexuellt möte mellan två personer oavsett om de känner varandra sedan tidigare eller ej

1 gillning

En av de bästa jag har stött på i ett korsord var
buskig utstyrsel = endräkt

4 gillningar

Om man är tråkig är man orolig då?

1 gillning

Kanske det :wink:

På norska och danska används väl rolig för lugn, vilket gör att rolig och orolig är ett antonympar i de språken till skillnad från i svenskan.

2 gillningar

Det finns en gammal men fortfarande lika rolig sida med en ordentlig samling: http://www.softwolves.pp.se/old/2017/reviderad_svensk_ordlista/

1 gillning

Majstång = verktyg för handhavande av sydamerikanska sädesslag.

3 gillningar

Ja, om en är från vissa delar av norra Sverige. :grinning:

1 gillning

Ett fint gammalt årgångsvin passar nog in här.

2 gillningar

Synonymer.se är den bästa sidan

Det står en schizofren kvinna vid bensinmacken! Vad gör hon? Tvångstankar. Varför? Hon tycker det är kul(k) med slangen(ord)