Vi får in många förslag på synonymer som egentligen är ordvitsar. Några exempel:
-
jamande = missljud
-
dragdon = tesil
-
ledtråd = sena
Har ni några exempel på fler ordvitssynonymer?
Vi får in många förslag på synonymer som egentligen är ordvitsar. Några exempel:
jamande = missljud
dragdon = tesil
ledtråd = sena
Har ni några exempel på fler ordvitssynonymer?
Egentligen är detta en tolkning och inte en synonym, men eftersom jag kom hit från en länk på Bröllopsartikeln:
förlovad = man harlovat för mycket
musikant = mus som spelar ett musikinstrument i en vrå.
musikal = rakad mus
stolpskott = misslyckad träff
bli på smällen = explodera(främst humoristiskt)
köra helikoptern = lek för berusade personer där en eller två personer står innerst i den inre ringen av två ringar och masturberar tills de som står i den inre ringen blir nedsprutade.
Hej! Jag har alltid undrat om en glad katt kan sägas vara missnöjd?
Definitivt! Vi får in väldigt många kattord med miss-. Kanske är det du @Vovi som ligger bakom?
Nej, där missade du - det var mitt första inlägg.
Tänkte på förslagsfunkrionen vi har på den vanliga sidan, där får vi in himla många kattord, tex. kattutställning – missbedömning
misshandel = försäljning av katter
ribbträff = lyckat sexuellt möte mellan två personer oavsett om de känner varandra sedan tidigare eller ej
En av de bästa jag har stött på i ett korsord var
buskig utstyrsel = endräkt
Om man är tråkig är man orolig då?
Kanske det
På norska och danska används väl rolig för lugn, vilket gör att rolig och orolig är ett antonympar i de språken till skillnad från i svenskan.
Det finns en gammal men fortfarande lika rolig sida med en ordentlig samling: http://www.softwolves.pp.se/old/2017/reviderad_svensk_ordlista/
Majstång = verktyg för handhavande av sydamerikanska sädesslag.
Ja, om en är från vissa delar av norra Sverige.
Synonymer.se är den bästa sidan