Mitt konto

Ordspråk

Varifrån härstammar uttrycket ”så in i vassen”?

Det verkar vara lite oklart, men det skulle kunna komma från utropsordet vasserra, som inte verkar användas längre men som betydde ungefär ‘minsann, kors, för sjutton’

Intressant fråga, AnnS. Jag har inget bättre förslag – och kände inte till vasserra sedan tidigare. Många såna här uttryck har vi lånat in från tyskan eller holländskan en gång i tiden, men jag har inga ordlistor över tyska eller nederländska idiomatiska uttryck, så där går jag bet. Kommer att tänka på uttrycket “så in i Norden” som ju betyder samma sak. Om man söker på det kanske man dessutom får något om “vassen”-uttryckets härstamning på köpet?

Eller så härstammar det ur just vasserra, det är ju inte omöjligt. Det utropsordet betyder “vår Herre”, ursprungligen ur vars hærra dödh (“vår Herres död”, avseende Jesu korsfästelse). Men då lär det inte har något med uttrycket “så in i Norden” att göra – och inte med Moses i vassen heller. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kul vidareutveckling av uttrycket ”så in i vassen”.

1 gillning

Jag läser i en gammal etymol. Ordbok Våra ord (utgiven 1932) att vasserra är en svordom, fsv. ”vars herra trae” ’Vår herres trä (dvs Kristi kors)’