Det här är vad vi har i ordboken idag:
inta dryck, inta, inmundiga, förtära, konsumera, svälja ner vätska, svälja, klunka, halsa, kolka, klämma, lapa, smutta, läppja, tömma, svepa, hälla i sig, stjälpa i sig, bälga i sig, tratta i sig; supa, missbruka alkohol, pimpla, borsta, kröka
Men finns det fler ord för att dricka i svenskan? Några dialektala kanske? Några nya slangord?
2 gillningar
Öla finns ju även om det anger en specifik dryck.
1 gillning
Suga i sig? Skvalpa i sig?
1 gillning
Halsa, när man dricker glupska och nästan allt i ett svep
1 gillning
Hittade precis habba, som ska vara ett västsvenskt ord för att dricka alkohol. Någon som kan verifiera det?
Slurpa
Sippa
Aldrig hört ”habba” (är västgöte)
Samma här, också uppvuxen i Västergötland men aldrig hört det. Finns det någon annan västgöte här?
Enligt SAOB är habba en starkt vardaglig och mindre bruklig “förklenande benämning på äldre kvinna”, men som mest förekommer i Norrland och svenskspråkiga Finland. Jag är själv född och till del uppvuxen i Österbotten, men har aldrig hört ordet eller – förrän nu – sett det användas i skrift. Det är belagt i svenskan sedan 1871 (andra upplagan av ett samlingsverk med teaterstycken och kupletter av August Blanche, ursprungligen publicerat 1847).
Intressant! Då har vi alltså att göra med dialektordet habba med betydelsen dricka (som ingen i forumet verifierat än), och SAOB-skällsordet för äldre kvinnor (som dock har nästan 100 år på nacken, ser jag). Kanske får jag släppa taget om habba för närvarande, och se om det blir någon renässans.