Mitt konto

Nyss - nyligen

Hej

Jag läste nyligen detta:
I sin bok, som alldeles nyss publicerats på både franska och engelska (se bild)

Personligen brukar jag använda alldeles nyss om något som hände senaste timmarna eller minuterna, och nyligen om något som hänt senaste dagarna och veckorna.
Och jag trodde att de flesta andra gjorde det också.
Men jag kan ha fel.
Eller… författaren som skrivit artikeln har använt uttrycket “fel”
Eller… vi befinner oss i en process av betydelseförskjutning…

Vad tror och tycker ni?

Håller med dig, tycker också att det låter som något som hände för en kvart sedan ungefär. Betydelseförskjutning eller stressad journalist, det är frågan!

2 gillningar

Jag föreslår dålig språkkänsla som orsak till sådana fel. Funderar ofta på om det är ungdomar som inte tränats genom uppsatsskrivning som skriver alla TT-notiser i SvD. Hittar sällan någon med korrekt svenska rakt igenom.

Av branscherfarenhet kan jag intyga att TT-reportrarna ingalunda är några nybörjare, bortsett från en och annan praktikant (vars texter dock granskas före publicering). Delar inte heller din uppfattning om just TT. Däremot har jag sett att vissa unga skribenter på kvällstidningarna har svårt med de och dem. Men det går snabbt i nyhetsbranschen och det ökar risken för fel.

Det är sannerligen inte bara de och dem som blir fel. I söndagens SvD ett av många exempel dubbla supinumformer: Föremålet har kunnat flyttats från …. Felaktiga val av pronomen, var och vart mm. Läste att redaktionerna inte får ändra språkfel från TT. Hjälper ju inte läsarna lära rätt och jag tror att ganska många som kämpar med att lära sig svenska behöver den hjälpen. MVH!