Mitt konto

Nyäten

Jag har använt ett ord som jag kanske hittat på eller så har jag hört det i någon dialekt.
Nyäten.
Jag tycker det passar bra att säga när man vill tala om att man precis har ätit.
Nån annan som använt det?

Googlade lite och det finns nästan 9 000 träffar på nyäten (kollade såklart inte igenom alla, men de första verkade i alla fall användas på samma sätt som du använder det på).

Hittade också ett exempel i svensk tidningstext (en blogg på SvD) och 1 100 träffar i texter från Sociala medier. Så du är definitivt inte ensam om att använda det!

1 gillning

Å vad kul! Tack för info!

1 gillning

Tomas Ledin sjunger väl ngt i stil med ”Är du nyäten pojk” …

1 gillning

Se där, är det i en nyskriven låt? Annars kanske “nyäten” har existerat ett tag redan…

Ordet nyäten använder jag ofta ,har använt det sen jag var liten . Tror dock att det är ett hittepå ord men vet inte riktigt när och var det introducerades för mig.

1 gillning

Det är Norrlänska precis har just ätit

1 gillning

Aha, det kanske finns en regional variation då. @H_nstanten, talar du också norrländska eller vilken dialekt talar du?

Nej, jag bor i Västra Götaland nära Borås.

Vilket sammanträffande!
Låter som att nyäten används mer rikstäckande då, och inte bara är norrländsk dialekt.

Detta ord använder även folk i laholmstrakten i södra Halland. Jag kommer från södra Småland o hade inte hört det innan jag flyttade hit.

1 gillning

Är uppvuxen och bor i södra Skåne. Aldrig hört men låter som ett bra ord!

1 gillning

Hittade precis nykissad i en annan ordbok, som ska betyda ‘som nyss har kissat’. Någon som använder det? Eller kan ni komma på fler ord i ny-familjen (nyäten, nykissad, nyvaken …)? :slight_smile:

1 gillning

Det är oäten Ledin sjunger och det är väl ett motsattsord skulle jag tro

3 gillningar

Jodå särskilt under studietiden i Umeå. Även oäten användes för att man inte ätit ännu. Om man inte var riktigt hungrig kunde man vara omatfrisk. Lite mer skämtsamt kunde pastan som ännu inte lagts i pastavattnet vara oi.

2 gillningar

Omatfrisk! Vilket intressant ord – låter som ett lite mer sofistikerat sätt att säga att man inte är hungrig.

Har inte sagt/använt “jag är nyäten” eftersom det går lika snabbt att säga “jag åt nyss”, så kan inte riktigt se behovet av detta uttryck… men kul. Kunde kanske funkat när min mans moster prompt skulle köpa glass till alla trots att vi precis avslutat lunchen; hon var världens raraste och mest omtänksamma så vi sa bara “ja ja Kersti, vi tar glassen om nån timme”.

Oi gillade jag! :slight_smile: Känns som nåt jag kan ta till mig.

1 gillning

Omatfrisk användes också om någon tycker att man åt dåligt, så det kan användas också som du säger.

1 gillning

“Nyäten” sa man på -60 talet i västra Värmland, det betyder att man nyss har ätit, ev. att man är man är mätt. Har hört det i Hälsingland och i Umeåtrakten också.

“Sulten” kommer också från västra Värmland, ev. från Norge och betyder hungrig, kommer från ordet svält.

1 gillning