Mitt konto

Novis - ordklass

Hejhej

Det verkar som om ordböckerna tycker att ordet novis enbart finns i en ordklass, nämligen som substantiv: en novis, flera noviser, de noviserna.
Alltså i betydelsen: nybörjare, amatör

Men jag tycker att det också finns som adjektiv: en novis person, de novisa medlemmarna.

Så använder jag ordet ibland. Är det fel?!?

Du är inte ensam om det i alla fall. Jag använder det inte själv som adjektiv, men har hittat exempel på andra som gör det:

• Det är bara en novis stackare här som tror att dom spårar folk även genom TOR+VPN för ändamålet

• Här har ni en novis tjej som inte vet något men funderar på att börja med scrapping .

• Hjälp … jag är en novis vegetarian … kan man skära Tofu i skivor och steka i stekpannan som man gör med kött ?

• En fråga från en novis heminredare : Är de okej att blanda stilar hemma ?

• Ursäkta en novis fråga men vad är det som utlöser bokstavssjukdomar eller såna här beteenden hos barn ?

Aldrig hört! Men lite kul!

Känns fel i min mun! Jag hade använt “ny”, “nybliven” eller “oerfaren” i stället.

Min med, men med lite träning vänjer den sig säkert.

1 gillning

Ja, tyvärr är det så och sen kommer det in i SAOL när tillräckligt mänga använder der :wink:

1 gillning

Jag har använt “novis” som adjektiv någon gång, åtminstone i tal, men är för den skull inte sen med att hålla med om att dina förslag att istället använda “ny”, “nybliven”, “oerfarenhet” eller liknande förstås är bättre. Och än så länge vanligare.

Att en handfull använder ett ord fel innebär ju inte att det är rätt o riktigt. Listan över hur ord, fraser, ordstäv mm missbrukas/ feltolkas används i fel sammanhang kan göras hur lång som helst. Jag förvånar mig att kunskapen i svenska har sjunkit så markant de senaste åren. Utifrån det känns det bra att det finns en institution som försöker hålla ordning i eländet. Må de inte förtröttas !!

Fast det är ju genom “fel” som språket utvecklas i mångt och mycket.

1 gillning

Jag kan inte hålla med dig där, för de brister som allt för många idag har i sin både skrivna och talade svenska är så långt ifrån den naturliga förskjutning i språket som leder till nya ord. Det jag tänker på är direkta fel, där innebörden och det man syftar på blir helt galet mot vad som avses. Detta tillsammans med olika fraser och uttryck där man blandar ihop delar från andra eller stoppar in ord som inte alls finns. Hur ofta hör man numera uttrycket - “sticka under stolEN” eller “KOMMA TILL bukt med”, för att inte tala om förståelsen för VAR och VART i sammanhang med rumslig belägenhet eller rörelse. Ett annat också förekommande fel är när man inte använder sig av reflexiva pronomen sin, sitt och sina, utan ersätter de med DERAS, vilket direkt ger ett syftningsfel som gör åhöraren konfunderad och okoncentrerad på det fortsatta budskapet.
Som jag sa tidigare, listan kan göras hur lång som helst, men mest bekymmersamma är att de som borde kunna använda och de som ska lära ut svenska, inte själva ens klarar av att uttrycka sig korrekt. Jag tänker då företrädesvis på journalister och skollärare. Dessvärre tycks heller inte de med “högre utbildning” vara opåverkade av språkets förflackning. Hur många av dem vet inte hur fel det är att använda sig av dativformer av pronomen utan säger - som OSS, som DIG, mm mm .
Mvh Fjalar