Går det att prata om våra könsorgan utan att antingen låta löjlig eller vulgär? Ord som snopp och snippa betraktas av vissa som barnsliga. Många använder kuk och fitta obesvärat idag medan andra, kanske särskilt äldre, tycker att orden är vulgära.
Vad tycker ni? Finns det några neutrala ord? Vilka är bäst? Vilka är vulgära eller till och med nedsättande?
Neutralt i meningen att det inte uppfattas som nedsättande eller stötande av någon tror jag det finns.
Såsom snopp, penis, vagina, slida.
Jag tror inte heller att någon uppfattar kuk och fitta som nedsättande.
Däremot kanske bäver och buske (för vagina) uppfattas som lite ringaktande av vissa?
Och petternicklas (för snopp) kan ju användas för att förlöjliga, även om jag tror att få män skulle ta åt sig. De verkar tycka om smeknamn för sitt könsorgan oavsett vilket det är…
Snoppen och Snippan är för mig bra ord för att beskriva könsorganen, neutralt men inte avkönat (?!) som jag känner när någon säger penis och vagina.
Vad gäller kuk och fitta, så tycker jag det låter lite mer solkigt, lite nedlåtande, men ändå godtagbart.
Jag tror jag inte är ensam om att reagera på att kuk o fitta har börjat förekomma frekvent i TV-programmen, dessutom på bästa familjetid ! Både i SVT o annons-kanalerna. Som varande kommen något till åren, så håller jag det för att dessa ord alltid varit och fortfarande är relativt vulgära och bör undvikas i neutrala o officiella sammanhang. Detta dessutom underbyggt av att de frekvent används som skällsord/invektiv.
Snopp har ju gärna förknippats med ett inte färdigvuxet organ hos barn, men jag håller med om att det är ett mycket neutralare ord, som gott kan användas i st f penis, som många tycker är för “tekniskt” o inte passar i vardagssvenskan.
Nyordet snippa tycker jag passar in alldeles utmärkt av samma anledning.
Det beror också på vilket språk som används. I danska och i vissa delar av Skåne betyder kuk gök och balle betyder svank eller svansrygg. Kuken synger i skoven betyder Göken gal i skogen medans Jeg har smerter i ballen betyder Jag har ont i svanken/svansryggen.