Mitt konto

Kommer engelskans 'like' stavas 'lajk' på svenska?

Veckan språkspaning kommer från en av våra användare som skriver såhär:

"Lajk skriver en del men like tror jag ändå är populärare i Sverige."

Vad tror du, kommer lajk att slå eller behåller vi stavningen like? Rösta här!

Skriver vi ‘lajk’ eller ‘like’ i framtiden?
  • Förmodligen ‘like’
  • Definitivt ‘lajk’
  • Ordet ‘like/lajk’ ersätts av ‘gillning’

0 röster

Jag röstade för “like” (för det är vad jag tror) men hoppas på “lajk”. Det skulle följa redan vedertagna “mejl” (som tack och lov inte hunnit utvecklas till “snejlmejl”…) och har fördelen att det inte krockar med det gamla svenska ordet “like” (jämför jämlike, utan like, m.m.; avledning av “lik”, så som i likadan.)

3 gillningar

Varför ska vi blanda in engelska, duger inte tycka om eller gilla?

Like importerades väl när sociala medier introducerades på svenska, och uppenbarligen har många fattat tycke för ordet. Plattformarna i sig använder dock ordet gilla (så vitt jag vet), så likes lär vara importerat av dem som följer engelskspråkiga profiler.

Det är snart 25 år sedan de första plattformarna av det här slaget blev tillgängliga. På den tiden, det vill säga sex–sju år innan (den engelska!) termen “social media” ens hade myntats, så fanns det ännu inga svenska användargränssnitt för tjänsterna. De flesta webbplatser för sociala media fanns då bara tillgängliga på engelska och i vissa fall kanske spanska plus något enstaka språk till, men inte till exempel svenska. Det fanns alltså ett ganska stort antal användare som talade till exempel svenska, nederländska, ryska, (brasiliansk) portugisiska, japanska o.s.v. som de första åren inte kunde använda Friendster, Open Diary eller senare MySpace och Facebook etc. på sitt modersmål. I ljuset av det kan man kanske säga att vi lånat in alla dessa “like”, “poke” och “tags” med flera uttryck som en sorts lingua franca, där det viktiga inte är själva språket engelska utan behovet av att människor från flera vitt skilda språkfamiljer ändå ska kunna kommunicera.

1 gillning