Baby blev bebis, cap blev keps och så vidare. Vi har ju lånat in engelska ord ganska länge nu, och vissa av dem har fått en svensk, ljudenlig stavning, även de ord som kommit in på senare tid. Jag tänker på stavningen najs (nice) och gejmer (gamer).
Har ni fler exempel på engelska ord som fått svensk stavning på senare tid? Eller tror ni att vi kommer behålla den engelska stavningen, nu när allt fler språkbrukare har en ganska god nivå i engelska?
Hur stavar vi engelska lånord i framtiden?
- Engelsk stavning
- Svensk stavning
Det mest förskräckliga är väl det nya svenska uttalet: BÄBI
1 gillning
En gissning är att språk kanske kommer alltmer upplösas i och med att vi blir alltmer enade än separerade som det varit i och med otillgänglighet. Kanske kommer man till slut upphöra att dra gränser mellan ett språk och ett annat? Lajk skriver en del men like tror jag ändå är populärare i Sverige.
Det är en kvalificerad gissning tycker jag, åtminstone på dialektnivå; vi har ju en pågående dialektutjämning i Sverige.
Lajk kanske slår lite senare då, har inte sett det själv men om/när det väl kommer vänjer man sig nog rätt snabbt.
1 gillning
Som invandrare har jag en åsikt att låneord borde få försvenskad stavning så att man lättare känner igen dem och vet hur de ska läsas. Annars kan jag (och säkert andra med) i en svensk mening läsa ordet “like” ungefär som “liknande”.
3 gillningar
Det är en bra poäng. Och ett bra användarnamn, förresten! 
2 gillningar
Svensk stavning leder med knapp majoritet enligt omröstningen. Kanske kommer vissa ord att få svensk stavning, medan andra behåller sin ursprungsform?
1 gillning
Använd inte “försvenskade utländska lånord” om det finns svenska ord, “arvord”, med samma betydelse.
Var går i så fall gränsen för detta? Ska vi sluta använda ord som fråga och fönster för att istället ta tillbaka arvorden spörja och vindöga? Eller tänker du mer på ord som kanske sticker ut som icke-svenskklingande?
Finns de svenska orden “fråga” och “fönster” med i SAOL?
Ja, det gör de. Alla ord jag nämnde finns med där.