Mitt konto

Den breda vägen - synd?

Någon som vet varför uttrycket “den breda vägen” innebär syndens väg?
Mer logiskt är väl att syndens väg är smal…!?!
De flesta människor är ju inte syndare (i bred bemärkelse : ) och den breda vägen borde ju vara den som de flesta går på.
Eller? Är detta för simpelt tänkt?
@Berra2 kanske vet?

Hej

Ursprunget härstammar från Bibeln. Matteusevangeliet.

“Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.”

Tack för bibelcitatet. Det påminner mig om ett annat citat: “The fact that there’s a Highway to Hell and only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic numbers.

(Darynda Jones, The Curse of Tenth Grave. St. Martin’s Press, New York, 2016.
ISBN 1-250-07819-9.)

En typ av allegori för att uppfostra människor. Den breda vägen symboliserar “synd” i alla dess former medan den smala vägen pläderade för ett spartanskt leverne såsom arbete, gudstro och andra karaktäristika tecken på god karaktär.

1 gillning

Tänker utifrån det liv och de livserfarenheter som tex jag har ”samlat på mig” att de nämnda bibelorden ger uttryck för - vare sig man är troende eller ej - för att våra livsresor inte är någon sk enklare färdväg. Då blir den också smalare eller tom svårare att finna jfrt en bred väg.

Att endast ”följa flocken” är ett exempel på att sas ta den breda vägen. Även om man/vi också behöver kunna följa vissa viktiga regler, lagar, gammal visdom mm. Vi behöver dock, parallellt med detta, även hitta en egen moraluppfattning och komma fram till egna ståndpunkter samt livsval. Inte så enkelt.

2 gillningar

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar.

16

På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar

Visst är det enklare att hållas på en bredare väg ifall stegen för en lite hit och dit efter en rolig eller en sk.‘syndig’ fest.