Mitt konto

Coronaordlista - vilka nyord borde vara med på Synonymer.se?

Med coronapandemin kom också en uppsjö av nyord som “coronahälsning” och “självkarantän” och en del fyndiga ord som “covidiot” (ungefär: en person som inte följer restriktionerna). Man kan säga att språket fick corona. Vissa ord kanske försvinner när pandemin är över, andra kanske är här för att stanna.

Vilka coronaord har ni använt under pandemin? Och vilka borde vara med på Synonymer.se?

1 gillning

Coronahälsningen har jag gjort ett antal gånger - armbåge mot armbåge - men vete sjutton om jag sagt ordet nån gång… Annars är det mest ord och utryck som “håll avstånd” och “idiot” sagt till personer på pendeltrafik och i affärer som inte hållit lämpligt avstånd. För min del är det således inga direkt nya ord som jag använt.

hobbyepidemolog tror jag knappast fanns innan Covid-epidemin

1 gillning

”Corontän” har vi befunnit oss i…

2 gillningar

Jag läste artikeln om nyord i första numret av Språktidningen i början av 2021. De flesta ord där var inga anmärkningsvärda ord oavsett hur pass vanliga de är idag. De två ord som jag reagerade på var/är besserwisser och lesserwisser. En besserwisser är ju någon som tror sig veta bättre än vad andra vet och inte vet bättre än vad andra vet. En besserwisser är en slav under Jantelagen och Jantelagen talar om att den som följer Jantelagen är värdelös och skall behandlas därefter oavsett om den vill det eller ej. En besserwisser har dålig självinsikt, dålig själkännedom är bara vetgirig när den måste vara vetgirig och inte annars. En besserwisser saknar oftast ett sjätte sinne och är ofta en psykopat, sociopat eller är manipulativ.

En lesserwisser är motsatsen till en besserwisser. En lesserwisser följer alltås Antijantelagen och Jäntelagen.

En besserwisser är alltså inte genuint ödmjuk medans en lesserwisser är genuint ödmjuk. Detta har Språkrådet och Språktidningen missuppfattat/blandat ihop. Varför de har gjort denna sammanblandning kanske någon annan kan besvara?

Listan är inte alls komplett men detta är vad jag kommer på

coronahälsa
coronarädsla
lockdown
covidpass
covidbevis
pandemiåtgärder
pandemihantering
coronarestriktioner
coronaanpassa
hobbyepidemiolog
hungerpandemi