Hej vänner och medmänniskor! När man söker efter synonymer på förstasidan dyker det ibland upp en fråga under söksvaret som undrar om man vill “Föreslå en synonym eller ett motsatsord till [sökt ord]”. Emellertid så ställs frågan bara när man söker efter synonymer till vissa (specifika!) ord, och inte för alla ord man söker på. Varför är det så?
Hej ordvän!
Det beror på vilken ordbok ordet finns i. Många ord ger träffar både i synonymordboken (från början skriven av Walter), Bonniers svenska ordbok och vår egen ordbok. Det är dock bara när man söker i synonymordboken som funktionen “föreslå ord” dyker upp. Söker man till exempel på hipster som vi lagt till själva, så kan man inte föreslå någon synonym i anslutning till definitionen. Men, detta kommer ändras i framtiden och så länge kan man föreslå nya ord via startsidan.
Tack för svar!
Jag förstår. Inte så trevliga ord kanske, men jag sökte på purulent som gav svaret varig samman med fråga om jag ville föreslå en ny synonym. Mest för sakens skull sökte jag sedan på ordet varig istället och fick som förväntat svaret purulent – men utan medföljande “föreslå ord”-förfrågan. Jag trodde att de båda orden så att säga “hängde ihop” i samma databas och att jag därför skulle få samma förfrågan oavsett vilket av dem jag sökte på. Det var därför jag undrade.
Nu när jag tänker efter så har jag för ganska länge sedan läst er sida om såväl sajtens mål och vision som historia, och utifrån sistnämnda är det förstås inte så konstigt att enskilda uppslagsord fortfarande hämtas ur olika databaser, och att kopplingen mellan dem (ännu så länge) inte är så omedelbar som man skulle kunna tro.
Hej, kapar tråden för min fråga.
Ganska ny som inloggad på synonymer.se.
Jag försöker ofta lägga till synonymer som inte finns på sökta ord. Men har aldrig sett att de antagits. Hur fungerar admin på synonymer.se?
Förstår att det ska granskas, tar det tid innan förslagen kompletterar ordboken?
Hej
Så här funkar det:
- Förslag skickas in för omröstning
- Listan gås igenom av redaktörer (rensar spam och annat)
- Ord läggs ut för omröstning av användare
- Användare röstar på användarförslagen (när ett förslag fått en viss vikt av röster blir det kvalificerat för 5. alternativt rensas ut)
- Redaktörerna granskar de inröstade en sista gång och godkänner eller avfärdar dem (de har alltså sista ordet kan man säga)